Jumaat, 6 Jun 2014

Obesiti dalam pengajian Sarjana...

Assalamualaikum dan Salam sejahtera....

Apa khabar anda hari ini? Apa khabar diet anda hari ini?

Alhamdulillah, di antara kepakaran saya sejak aktif dalam shaklee ialah membantu ramai rakan-rakan mencapai ideal weight dengan bantuan supplement dan jadual makanan yang betul. Boleh lihat entry ini

Alhamdulillah, Allah menjawab permintaan saya...Antara impian saya ialah menyambung pelajaran ke peringkat sarjana dengan bidang yang sesuai dengan diri saya. Entry berkaitan ada di sini.


Macam tahu2 je bakal supervisor saya ni tau.. tetiba Dr A ni offer sambung master dengan grant yang beliau perolehi dengan tajuk nya yang mengandungi 'Local food and obesity in Malaysia' 

Antara ayat beliau bila menerangkan pasal kajian ni... Malaysia antara negara 'terkaya' dengan orang yang obese...dan kita perlu bantu mereka dan mengurangkan jumlah tersebut. 

Beberapa artikel yang mungkin buat anda tergangga sekejap...(ok, tutup mulut tu)






Adakah anda tergolong salah satu dari nya?

Cuba kira BMI anda, 









Jika anda tergolong salah seorang darinya, Tentulah anda tidak mahu berterusan begitu, bukan?

Kerana obesity adalah penyebab kepada banyak penyakit lain pula... 




'Obesiti ialah jumlah berat badan yang berlebihan akibat kandungan lemak yang tidak terkawal. Obesiti menyerang tanpa mengira peringkat usia dan jika seseorang itu mengalami masalah obesiti, secara tak langsung, mereka berhadapan dengan penyakit yang berisiko tinggi seperti serangan jantung, diabetes, strok dan darah tinggi.
Punca obesiti ialah makan secara berlebihan terutamanya makanan yang mengandungi kalori, lemak dan gula yang tinggi.
Kesibukan bekerja dan malas bersenam juga menjadi salah satu punca obesiti dan lebih ketara ialah jika bekerja di pejabat serta kurang melakukan aktiviti kecergasan.
Terdapat beberapa gen dalam tubuh yang mengakibatkan berat badan berlebihan. Contohnya, jika ibu atau bapa seorang obesiti, tidak musatahil anak atau generasi akan datang mengalami masalah yang sama.
Selain itu, punca obesiti ini jjuga ialah mengamalkan pengambilan ubat-ubatan tanpa pengawasan doktor yang menyebabkan berat badan bertambah. Contohnya, steroid yang berlebihan boleh menyebabkan diabetes dan hipertensi.'
~Dipetik dari blog Dr Rosmey

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah... 

Dengan tajuk yang 'kena dengan jiwa' saya sekarang, dengan sokongan suami dan ahli keluarga, InshaAllah saya akan meneruskan pengajian dalam masa sebulan ini. Kajian saya akan mengunakan model knapsack problem, mathematical modeling.
 InshaAllah ia kan membantu orang lain di luar sana dalam memilih makanan yang bersesuaian  dengan harga yang bersesuaian bagi mengelakkan obesiti dari terus meningkat di Malaysia. 
Nak tahu pasal knapsack ni?  jemput tengok...http://www.youtube.com/watch?v=ImO-MbW5aCI  , Macam best kan...;) 
InshaAllah, akan saya kongsikan bersama pembaca semua sebahagian dari kajian nya kelak. 
Mohon rakan pembaca mendoakan saya berjaya dalam kajian dan mendapat keputusan yang dapat membantu menyelesaikan masalah orang lain.
'Ya Allah, lancarkan pengajianku dan bisnesku dalam membantu rakan-rakan ku mencapai berat badan yang ideal, supaya dengan kesihatan yang lebih baik, ibadat dan pekerjaan kami lebih mudah dikerjakan..Amin Ya Rabbal Al-Amin '

Salam kejayaan, 

Anisah Khalid 6 Jun 2014
Usaha...Doa...dan TAWAKAL.

Feel free to LIKE and SHARE


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...